Tuesday, May 27, 2008

ADUN BN Belanja Sakan sebelum PRU-12

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendedahkan dalam sidang DUN Selangor pada 23 Mei yang lepas bahawa Adun Barisan Nasional (BN) sudah membelanjakan 90.6 peratus daripada peruntukan bagi kawasan masing-masing dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini

Menjawab soalan Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan), beliau berkata, jumlah keseluruhan peruntukan tersebut ialah RM26,634,844.33 dan baki yang tinggal ialah RM2,907,155.76.Menteri Besar itu turut memberitahu pecahan peruntukan bagi setiap kawasan pilihanraya dan baki yang tinggal.Katanya, sebahagian besar Adun BN masing-masing membelanjakan RM492,800 dan Khalid berkata, beliau akan menyiasat perkara tersebut.

Diantara kawasan DUN yang tidak sempat menghabiskan wang peruntukan tersebut ialah DUN Dengkil yang diwakili oleh bekas ADUN Hj Suhaimi bin Ghazali. Tetapi peliknya beliau diantara orang yang telah membelanjakan RM492,800. Kenapa ada kesamaan dengan beberapa kawasan yang lain?

YB Dr Khir Toyo, Ketua Pembangkang di DUN Selangor semasa mengulas isu ini meminta sesiapa yang ingin mengetahui kemana dan bagaimana duit ini dibelanjakan supaya pergi kesetiap Pejabat Daerah. Segala perbelanjaan diluluskan ataupun dalam pengetahuan Pegawai Daerah.

Surau "Projek" Desa Putra adalah mungkin salah satu daripada perbelanjaannya. Dimaklumkan RM150,000 dikeluarkan tetapi maklumat daripada beberapa orang mengatakan pembinaan surau tersebut hanya dalam lingkungan RM80,000. Bakinya dimana??? Sehingga sekarang surau masih belum boleh digunakan dan kontraktorpun sudah berhenti kerja.




1 comment:

Anonymous said...

hu.hu..lama tak update nampak...